29 mars 2009

svenska panoptikon


Jag har slutat tvätta mig, rester av sperma är ingrott över hela min kropp. Solen skiner utanför. Jag är ljuskänslig. Det luktar illa här inne på godset.

Jag hittar en dikt.


Kom och se och betitta:
mörderskan Pila Britta!
Utanför tvist och klander
ävenså mördaren Ander!

Krökt som ett barn som gnäller
visar vi Rockefeller.
(Likaså gul i tapeten
var han i verkligheten!)

Kom och se och beskåda:
krigsinvaliden i låda.
Helst när månen är klorblek.
Allt i naturlig storlek!

Allt är rejält och äkta.
Helst när ljusen är släckta.
(Taxeringskalendern må skilja
Franco och mördaren Lilja.)

Lilleputtar och resar.
Hitler sträcker åt Ceasar
en bägare vin - bak ryggen
har han en kniv den styggen!

Allt är rejält och fakta.
Kom och se och beakta.
Intet rosas och risas.
Allt bara förevisas.

Kom rätt nu och betitta
Morgan och Pila Britta.
Snart - som I alla veten,
kommer den stora kometen!

Viftar han till med svansen
då tar det slut på dansen.
Dallergräset och eken
åker tillhops ur leken.

Allt går bort och är undan
- gapskratt och stilla begrundan.
Kom i tid och betitta
människan Pila Britta.

Vaxkabinett av Nils Ferlin, ur diktsamlingen Goggles (1938)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar