7 maj 2009

återkomsten

De är tillbaka igen: far, polska flickvännen och farmor. Självklart har de presenter med sig: rött vin, vitt vin, starköl, choklad, polska kakor. Bordet dukas upp med glas och flaskor. De är slitna, ser nästan skärrade ut, ska prompt ha några glas innan de vågar sig ut.

Det är kallare idag än sist de var här, de är klädda i täckjackor och foppasandaler. Vi lämnar godset, tar en promenad ut på gatorna, tittar i skyltfönstren efter barnvagnar och prinsesskläder.

Himlen är grynig, det finns en liten antydan till att spricka upp men det verkar gå jävligt trögt. Jag har gasmasken på mig, godsägaren finns tätt intill mig. Vi äter thaimat eftersom farmor vill ha. Hon har misslyckats med sin bantningskur, hon har blivit gödd av åldrande polska tanter.

De berättar om sin vistelse i Polen, att de har grillat korv och dansat, tagit promenader längs med vattenbrynet, supit skallen av sig. Allt har gått väloljat till.

Jag kan inte lägga upp några bilder från örnarnas näste just nu, polska flickvännen befinner sig nämligen bakom mig. Överhuvudtaget cirkulerar de alla runtomkring mig, plockar bland mina saker, möblerar om bland porslinskatter, skrämmer iväg godsägaren. Jag lägger upp andra bilder istället.

Dagens outfit: Föda för djur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar