18 maj 2009

i salomés våld

Salomé höll mig kvar hemma hos henne, i flera dygn. Hon bäddade ner mig i sin säng, spillde läsk över mig, matade mig med chilikorv, tvingade mig att titta på vassa nålar in under naglarna, in i tandköttet, rinnande urin, sönderslagna foster och sadistiska rödhåriga geishor. Hon tvingade mig att titta på en dr jekyll & mr hyde-historia som handlar om en inavlad flicka som har sin tvillingsyster i huvudet. Tvillingssystern är en hand som letar sig ut genom skallen. Dess ansikte sitter i handflatan, munnen är blodig och tänderna vassa och språket befallande.

Sedan tvingar Salomé mig att titta på fotografier av en ung flicka som heter Eva Ionesco, dotter och modell till fotografen Irina Ionesco. Evas bröstvårtor är yppiga och hårsvallet storslaget. Vuxenlivets konturer är fastetsade. Sedan blir bilderna av Eva mer inoljade, mer solbruna, mer hälsosamma

Fortfarande är hon det allra skönaste jag sett, mycket lik en annan skön kvinna.


När jag äntligen lyckas slita mig från Salomé och den solbrända huden, rycka mig loss från hennes bojor och hennes löften om att sammanföra mig med Jacques Bourboulon flyr jag hem, hem till godset, hem till de tjocka väggarna.

Väl hemma inser jag att godsägaren verkar ha gått ännu djupare in i sin depression. Det stinker av liljekonvalj och cigarettrök. Han lyssnar på musik från tonåren, minns sina mörka lockar och dricker surt vin. Liljekonvaljdoften är bedövande. Det är alltså han som har gjort slut på min parfym. Jag vet inte vad jag ska göra med honom. Hur ska jag trösta honom? Dessutom har gökuret stannat.

---

Idag har jag förresten fått ett brev från ett ex.

Han kallar mig för "sexuellt vriden, otrogen, manipulativ och falsk nymf som systematiskt avverkar killar in absurdum så fort de kommer i din väg".

De enar sig, alla mina ex, de samlar sig i soffan på metadonkliniken och skvallrar om vaxdockan som särar på benen.

Nu ska jag slicka godsägarens tårar, hälla upp nytt vin åt honom och klippa av honom hans sista mörka lockar.

Dagens outfit: Close to Salomé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar