28 maj 2009

ars memoriam

En vandring i en liten stad, mellan hårsalonger, in på biblioteket. Kullerstenslandskap här, av rågmjöl, av plättar med åkrar och vatten som läcker. Jag är trygg på salongerna. Men jag ringer aldrig min mor; det genomskinliga pannhuvudet.

På biblioteket - en ung man i militärskjorta med stänk av vit målarfärg. Jag vet att det ska finnas någon här som renoverar en väns hus. Givetvis en av alla epileptiker. Knarkarjävel.

Fortfarande på biblioteket - deckare till salu. Jag ska lära mig all flora, slår upp alla växterna i böckerna som erbjuds.

På väg hem - halsen börjar svälla när jag ser plåttunnor i dikena, när jag ser spåren av småttingarna, av småfolket.

Svalgrodnad.

Bussen stannar vid Ridhuset, på Getingevägen, utanför Kemicentrum.

Börjar må illa av svalgrodnaden.

Det finns inga gator för mig. Den här sommaren är ungefär lika död som minnet av den förra. Har fortfarande inte lärt mig någon flora, bara blodvärden.

Fick en femhundring på posten idag, av mor. Hon gläds åt att det är min näst sista vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar